Η Τρόικα ζητάει πλήρη απελευθέρωση της ακτοπλοΐας

Στο μικροσκόπιο της τρόικας βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα η οποία ζητάει από την  κυβέρνηση να ληφθούν μέτρα ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την επιβίωση του κλάδου σε πρώτη φάση. Αυτό βέβαια συνεπάγεται απολύσεις, μείωση λειτουργικού κόστους των πλοίων,  λιγότερα δρομολόγια και γενικά η εικόνα  είναι γκρίζα.\r\n\r\nΣτην τελευταία επίσκεψη των τροϊκανών στο υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης παρουσίασε   έκθεση αξιολόγησης  για  τα μέτρα που έχουν ληφθεί, όπως για παράδειγμα  για τα  ταχύπλοα για τα οποία  μειώθηκε ο χρόνος δρομολόγησής τους, για  την  κατάργηση της 10μηνης υποχρεωτικής στελέχωσης των πλοίων, για την   κατάργηση των εκπτώσεων και για τον αντίκτυπο που είχε  η μείωση των συνθέσεων της  Αδριατικής.\r\n\r\nΗ μείωση κατά 50% του ξενοδοχειακού προσωπικού για τον χειμώνα  θα εξετασθεί  αργότερα όταν θα έχει εφαρμοσθεί και θα έχουν φανεί τα πρώτα αποτελέσματα.

\r\n

Η κυβέρνηση θεωρεί ότι έχουν γίνει ήδη πολλά προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας με τον νόμο 4150 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2013 όμως οι δανειστές  θέλουν ακόμη περισσότερα στοχεύοντας στην πλήρη απελευθέρωση του κλάδου που σημαίνει μεταξύ άλλων ακόμη μεγαλύτερη μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων δηλαδή του μελών του πληρώματος.\r\n\r\n« Οι Τροϊκανοί  δέχθηκαν ότι δεν είναι αυτή η κατάλληλη στιγμή για να προχωρήσουμε σε άλλα μέτρα Ακτοπλοΐας, όπως η απελευθέρωση. Ζήτησαν να μειώσω περαιτέρω τις υποχρεωτικές συνθέσεις των πληρωμάτων των πλοίων. Τους απάντησα ότι κάναμε μια τέτοια μείωση ήδη, στην Αδριατική. Δεν μειώθηκε η απασχόληση στο βαθμό τον οποίο μειώθηκε η υποχρεωτική σύνθεση και κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο να γίνει εδώ στα δικά μας τα νησιά γιατί υπάρχουν και θέματα ασφάλειας, αλλά και γιατί υπάρχουν και άλλα θέματα γύρω από τη λειτουργία του πλοίου τα οποία επίσης  είναι πολύ βασικά.  Και επειδή δεν τα ξέρουν κιόλας, όταν τα γνωρίζεις καλύτερα από τους ίδιους,  σωπαίνουν» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης περιγράφοντας το κλίμα τα συνάντησης:   «Τους επεσήμανα ότι δεν μπορούμε να πληρώνουμε 80 εκ. σε επιδοτήσεις για την Ακτοπλοΐα και 400 εκ. σε επιδοτήσεις για τις αστικές συγκοινωνίες. Ότι έτσι κάπου αδικούμε τους νησιώτες μας και τους αδικούμε πολύ. Ήταν πάρα πολύ προσεκτικοί».

\r\n

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσω του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θεωρούν ότι ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει και ζητούν ουσία, την οποία ορίζουν ως περαιτέρω εκσυγχρονισμό  του θεσμικού πλαισίου.  Ο ΣΕΕΝ έχει καταθέσει τα αιτήματά του στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου  και ζητά μεταξύ άλλων αλλαγές  που αφορούν  το καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων,  το θεσμικό πλαίσιο για τις άγονες γραμμές  και τις οργανικές συνθέσεις. Οι εταιρείες   να υπάρξει ρύθμιση για τον αριθμό πληρώματος που πρέπει να έχει ένα πλοίο σε όλες τις γραμμές,  ανάλογη με αυτή που έγινε  για τις γραμμές της Αδριατικής, υπογραμμίζοντας ότι για τον υπολογισμό του αριθμού των μελών του πληρώματος θα λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες λειτουργίας των σωστικών μέσων.

\r\n

Επίσης, ζητούν την κατάργηση της ρύθμισης που αφορά την ανώτατη τιμολόγηση των εισιτηρίων στην οικονομική θέση, αφού δεν υφίσταται πλέον τέτοιος διαχωρισμός στα πλοία καθώς  και την κατάργηση της κρατικής παρέμβασης στην τιμολόγηση των προϊόντων που πωλούνται επί των πλοίων.

\r\n

Ο ΣΕΕΝ υπογραμμίζει, σε κάθε ευκαιρία,  την ανάγκη να μειωθεί ο ΦΠΑ στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας ο οποίος βρίσκεται στο 23%,  και να ληφθούν μέτρα για τη μείωση του κόστους καυσίμων. Τα δύο αυτά θέματα τίθενται συνεχώς  τον τελευταίο χρόνο από τις εταιρείες χωρίς  όμως να έχει δοθεί λύση.

\r\n

 Οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών και ειδικότερα των τεσσάρων εισηγμένων, ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines, Nel Lines και της μη εισηγμένης  Hellenic Seaways (HSW) ανήλθαν το 2012 στο 1,15 δισ. ευρώ.\r\n\r\nΤα μέτρα για την επόμενη ημέρα

\r\n

 Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου  στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του επιδιώκει να δώσει κίνητρα   στην ακτοπλοϊκή αγορά με τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να συμβάλλει ενεργές στην απαιτούμενη εξυγίανση τους μετά τις σωρευμένες ζημιές που μετρούν στα οικονομικά τους στοιχεία από το 2009 και μετά που ξέσπασε η οικονομική κρίση.

\r\n

«Η ρευστότητα των εταιρειών δεν εξαρτάται από την πολιτική του Υπουργείου, καθώς οι μεγαλύτεροι μέτοχοι των εταιρειών είναι οι τράπεζες οι οποίες λόγω της δικής τους συμπίεσης ουσιαστικά «έπνιξαν» τον κλάδο. Πλέον μετά την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών και τα πρώτα ισορροπημένα οικονομικά στοιχεία για τις εταιρείες το φετινό καλοκαίρι δρομολογούνται όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για την επίτευξη μίας σχετικής ομαλότητας στην ακτοπλοΐα» επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές που ασχολούνται με τον κλάδο.

\r\n

Οι κινήσεις του ΥΝΑ είναι:\r\n·       Εξορθολογισμός των κρατικών κονδυλίων για την επιδότηση των αγόνων γραμμών.\r\n·       Κοινή προκήρυξη ΥΝΑ και ΓΓ Αιγαίου από το ΥΝΑ με σκοπό την εναρμόνιση των διαδικασιών και την ελάφρυνση της γραφειοκρατείας.\r\n·       Κίνητρα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξετάσουν ως εναλλακτικό αφετήριο λιμένα  το Λαύριο έναντι του Πειραιά για επιδοτούμενα δρομολόγια. Συντόμευση της απόστασης μεταξύ Αττικής και νήσων με το ίδιο μίσθωμα εκ μέρους του κράτους. Στόχος είναι να επιτευχθεί η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προς όφελος των νησιωτών και των επισκεπτών των νησιών.\r\n·       Κατάργηση υποχρεωτικών εκπτώσεων οι οποίες πλέον προσφέρονται από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες σύμφωνα με την εμπορική πολιτική εκπτώσεων που εφαρμόζουν\r\n·       Ηλεκτρονικό εισιτήριο κατά  τα πρότυπα των αεροπορικών εταιρειών με στόχο την μείωση των πρακτορειακών εξόδων των ακτοπλοϊκών εταιριών. Τελικός στόχος είναι η μείωση των τιμών των εισιτηρίων και η ευελιξία στην διαδικασία κρατήσεων.\r\n·       LNG ως εναλλακτικό καύσιμο κατά τα πρότυπα επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων στη βόρειο Ευρώπη με σημαντικά οικονομικά οφέλη –πιλοτική εφαρμογή\r\n·       Προσαρμογή οργανικών συνθέσεων σύμφωνα με την εποχικότητα του κλάδου.\r\n·       Τράπεζες – συνεργασία με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς για την στήριξη του κλάδου.\r\n·       Επανεξέταση του δικτύου (το 2014) με σκοπό την βελτίωση των παρεχομένων ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, την αύξηση των συνδέσεων των μικρότερων νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω ανταποκρίσεων με πλοία που θα εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές –κορμούς του δικτύου.\r\n·       Παρακολούθηση των τάσεων της κίνησης επιβατών και οχημάτων από και προς τα νησιά με σκοπό την καλύτερη διαχείριση των κονδυλίων των επιδοτήσεων.\r\n- Σχεδιασμό  των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για το χειμώνα στα νησιά.\r\n\r\nΟ κλάδος\r\n\r\nΧωρίς εξαίρεση, οι εισηγμένες του κλάδου (Attica, Minoan, ANEK, NEL) παρουσίασαν σημαντική βελτίωση στα αποτελέσματά τους, κυρίως λόγω:

\r\n

1. Της μείωσης κατά 9% της μέσης τιμής κόστους πετρελαίου, (ευρώ 540/Μετρικό Τόνο έναντι ευρώ 587/Μετρικό Τόνο).\r\n2. Της περικοπής ζημιογόνων δρομολογίων και μείωσης ταχύτητας\r\nΕπί συνολικών πωλήσεων 275 εκατομμυρίων ευρώ  (μείωση 3%), τα συνολικά λειτουργικά αποτελέσματα των  τεσσάρων  εισηγμένων εταιρειών κατά το α’ εξάμηνο του  2013 παρουσίασαν ζημίες  7,5 εκατ.ευρώ  έναντι  40 εκατ. το α’ εξάμ. 2012.\r\nΑντίστοιχα, παρουσιάζεται μείωση των συνολικών Λογιστικών Ζημιών από  93 εκατ.ευρώ σε 60 εκατ.\r\n«Εάν  το β’ εξάμηνο 2013 είναι όμοιο με το περσινό, οι εταιρείες Αttica, Μινωικές και ΑΝΕΚ, θα παρουσιάσουν θετικά συνολικά λειτουργικά αποτελέσματα για το πλήρες έτος 2013 32 εκατ.ευρώ  έναντι  επτά εκατ.ευρώ  το 2012» επισημαίνουν οι οικονομικοί αναλυτές.

Αφήστε το σχόλιό σας

σχόλια

Related posts