Εκτός στόχου τα έσοδα από το φόρο στο πετρέλαιο

Δεν επιβεβαιώνουν τις προσδοκίες για αύξηση των δημοσίων εσόδων τα στοιχεία από τους δύο πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.\r\n\r\nΤο υπουργείο Οικονομικών το τελευταίο δίμηνο του 2012 έχει βάλει στα ταμεία του αυξημένα έσοδα, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011, κατά 36 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και πόρρω απέχουν από τον ετήσιο στόχο για επιπλέον έσοδα άνω του ενός δισ. ευρώ.\r\n\r\nΤα στοιχεία που δημοσιεύει η εφημερίδα «Καθημερινή» θέτουν υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα του στόχου για αύξηση των δημοσίων εσόδων που καλείται να εκπληρώσει το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στους δύο τύπους καυσίμων (κίνησης και θέρμανσης), ενώ την ίδια στιγμή τα στοιχεία της αγοράς για τη ζήτηση καυσίμων δείχνουν ότι δεν έχει επιτευχθεί και ο στόχος της πάταξης του λαθρεμπορίου.\r\n\r\nΠηγές της αγοράς πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι το μέτρο πέτυχε το στόχο του σε ό,τι αφορά τον περιορισμό του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης, επισημαίνουν ωστόσο ότι άνοιξε νέο παράθυρο λαθρεμπορίας στο ναυτιλιακό καύσιμο, το οποίο δεν επιβαρύνεται με φόρους και προσφέρει υψηλά περιθώρια κέρδους στους επιτήδειους.\r\n\r\nΟι εκτιμήσεις βασίζονται σε στοιχεία που δείχνουν αύξηση του πετρελαίου κίνησης το τελευταίο δίμηνο κατά 10-15%, που αντιπροσωπεύει σχεδόν εξ ολοκλήρου αντίστοιχο ποσοστό θέρμανσης που πριν την εξίσωση των φόρων διακινείτο ως κίνησης. Η αγορά παρατηρεί επίσης αύξηση της ζήτησης στο ναυτιλιακό καύσιμο ειδικά το Νοέμβριο, η οποία όμως δείχνει να ανακόπτεται από το Δεκέμβριο και μετά.\r\n\r\nΠαράγοντες της αγοράς πετρελαιοειδών χαρακτηρίζουν ατελές το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ σε ό,τι αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου, επισημαίνοντας ότι δε συνοδεύτηκε με μέτρα για το πετρέλαιο ναυτιλίας, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα εύκολο παράθυρο για την μετακίνηση των λαθρεμπόρων στο ναυτιλιακό καύσιμο.\r\nΥπολογίζουν το τζίρο από το λαθρεμπόριο στο ναυτιλιακό καύσιμο περίπου στα 70 εκατ. ευρώ και εκτιμούν ότι θα φτάσει στα 150 εκατ. ευρώ μετά την εξίσωση των φόρων στο κίνησης και θέρμανσης εάν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα.\r\n\r\nΠροτείνουν τη θεσμοθέτηση ενός ενιαίου τύπου καυσίμου, εξηγώντας ότι σήμερα το θέρμανσης έχει την ίδια περιεκτικότητα θείου με το ναυτιλιακό καύσιμο το οποίο είναι αφορολόγητο. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την «Καθημερινή» είναι ότι οι λαθρέμποροι να διοχετεύουν στην αγορά αφορολόγητο ναυτιλιακό καύσιμο ως θέρμανσης, χωρίς αυτό να μπορεί να φανεί στον έλεγχο. Το λαθρεμπόριο στο ναυτιλιακό καύσιμο υπολογίζεται σήμερα περίπου στο 20% των ποσοτήτων που διακινούνται ετησίως.\r\n\r\nΟι λαθρέμποροι ναυτιλιακού καυσίμου επωφελούνται του συνόλου της φορολογίας που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο ενός κοινού τύπου καυσίμου θέρμανσης και κίνησης και έχει ανακοινώσει ότι προχωράει στη σύσταση ομάδας εργασίας που θα εξετάσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των δύο καυσίμων.\r\n\r\nΣε ό,τι αφορά τον στόχο για δημόσια έσοδα ύψους 4,5 δισ. ευρώ το 2012 από τη φορολογία στα καύσιμα, η πλευρά του υπουργείου Οικονομικών εκτιμά ότι παραμένει εφικτός παρά τη σημαντική μείωση της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Τα επίπεδα της μείωσης το Δεκέμβριο και τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου δείχνουν να σταθεροποιούνται στο 50% κάτω από πέρυσι.\r\n\r\nΤο υπουργείο προσβλέπει σε σημαντική αύξηση της ζήτησης τους επόμενους μήνες καθώς εκτιμά ότι εξαντλείται η αποθεματοποίηση του περασμένου Απριλίου στην οποία κατέφυγε το 80% των καταναλωτών προκειμένου να επωφεληθεί της χαμηλής φορολογίας.

Αφήστε το σχόλιό σας

σχόλια

Related posts