Ούτε μέσα στο Σαββατοκύριακο ξεκουραζόμαστε!

Μπορεί το να περάσει κανείς ένα Σαββατοκύριακο μέσα στο σπίτι, που περιλαμβάνει πολύ ξεκούραση, να είναι μια δελεαστική προοπτική, αλλά αυτό δεν φαίνεται να αρκεί για να αναπληρώσει την έλλειψη ύπνου που υπήρξε μέσα στην εβδομάδα.\r\n\r\nΑν και η υπνηλία μειώνεται αισθητά, το ίδιο και το στρες, δεν βοηθάει στην αποκατάσταση της ικανότητας συγκέντρωσης, σύμφωνα με Αμερικανούς ερευνητές.\r\n\r\nΗ έρευνα έδειξε ότι ακόμη και λίγες ημέρες με ελάχιστο ύπνο μπορούν να έχουν αρνητικές επιδράσεις: υπνηλία, κακή απόδοση μέσα στη μέρα, αύξηση αιμοσφαιρίων που είναι σημάδι φλεγμονής στο σώμα, αλλά και διαταραχές στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα.\r\n\r\nΗ αυξημένη φλεγμονή και οι διαταραχές στα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα θα μπορούσαν εν μέρει να εξηγήσουν γιατί οι λίγες ώρες ύπνου επηρεάζουν την υγεία και με άλλους τρόπους και μειώνουν τη διάρκεια της ζωής.\r\n\r\nΑν και πολλοί πιστεύουν ότι μπορούν να «κερδίσουν» τον χαμένο ύπνο με το να κοιμηθούν περισσότερο μέσα στο Σαββατοκύριακο, παραμένει άγνωστο το αν αυτή η αναπλήρωση μπορεί να αντιστρέψει και τις υπόλοιπες αρνητικές επιπτώσεις.\r\n\r\nΠροκειμένου να δοθεί μία απάντηση στο ερώτημα αυτό, οι ερευνητές με επικεφαλής τον Έλληνα, Αλέξανδρο Βγόντζα του Penn State University College of Medicine, των ΗΠΑ, διέθεσαν σε 30 εθελοντές ένα πρόγραμμα ύπνου που έχουν οι περισσότεροι μέσα στην εβδομάδα, ενώ μέσα στο Σαββατοκύριακο κλήθηκαν να αναπληρώσουν τις χαμένες ώρες.\r\n\r\nΣε διάφορα σημεία του προγράμματος, οι ερευνητές αξιολογούσαν την υγεία και την απόδοση των εθελοντών, χρησιμοποιώντας ποικιλία διαφορετικών τεστ.\r\nΟι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η υπνηλία των εθελοντών αυξήθηκε σημαντικά όταν δεν είχαν κοιμηθεί επαρκώς, αλλά επανήλθε σε φυσιολογικά επίπεδα όταν αναπλήρωσαν τον «χαμένο» ύπνο.\r\n\r\nΤα επίπεδα των αιμοσφαιρίων στο αίμα, που είναι ένας δείκτης της φλεγμονής που υπάρχει στο σώμα είχαν αυξηθεί σημαντικά όταν δεν κοιμόντουσαν αρκετά, αλλά και αυτά επανήλθαν όταν κοιμήθηκαν τις ώρες που είχαν χάσει.\r\n\r\nΤα επίπεδα της ορμόνης που είναι δείκτης του στρες δεν άλλαξαν, παρ’ όλη την έλλειψη ύπνου, αλλά είχαν μειωθεί αισθητά μετά τις επιπλέον ώρες ύπνου.\r\n\r\nΩστόσο, όταν υποβλήθηκαν σε τεστ επιδόσεων, είδαν ότι λόγω έλλειψης ύπνου είχε μειωθεί αισθητά η απόδοσή τους και αυτό ήταν κάτι που παρά την «αναπλήρωση» δεν επανήλθε.\r\n\r\nΑυτό υποδηλώνει ότι η «αναπλήρωση» του ύπνου μέσα στο Σαββατοκύριακο δεν μπορεί να αντιστρέψει όλα όσα προκαλεί η έλλειψή του μέσα στην εβδομάδα.\r\n\r\nΗ μελέτη αυτή έχει τίτλο «The Effects of Recovery Sleep After One Workweek of Mild Sleep Restriction on Interleukin-6 and Cortisol Secretion and Daytime Sleepiness and Performance» και δημοσιεύτηκε στο American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism.

Αφήστε το σχόλιό σας

σχόλια

Related posts