ΕΡΤ: Ποιοι έφαγαν τα περισσότερα

Ενα οικονομικό έγκλημα διαρκείας σε βάρος της δημόσιας περιουσίας και των Ταμείων της ΕΡΤ, το οποίο συνεχιζόταν παρά την αλλαγή κυβερνήσεων, διοικήσεων και προσώπων, αποκαλύπτεται μέσα από τα 9 συνολικά πορίσματα του Σώματος Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημοσίου. \r\n\r\nΑυτό που αποδεικνύεται μέσα από τις εκθέσεις ελέγχου είναι ότι το έγκλημα εις βάρος της ΕΡΤ ήταν διακομματικό και διαχρονικό και εξελισσόταν, βεβαίως, με τη συμμετοχή όλων: διοικήσεων, ορισμένων συνδικαλιστών και εργαζομένων, αλλά και των σταρ της ενημέρωσης που λάμβαναν το δικό τους γενναίο μερίδιο από την πίτα.\r\n\r\nΥπερβολικοί μισθοί, παράνομα μπόνους, παράνομες αναθέσεις υψηλού κόστους, παράνομες προσλήψεις, πάρτι αδιαφάνειας στις μικτές παραγωγές, αλλά και επίορκοι υπάλληλοι που ήταν ταυτόχρονα και αρχισυνδικαλιστές συνθέτουν το παζλ της διαφθοράς και της σπατάλης μέσα στη δημόσια τηλεόραση.\r\n\r\nΗ απόδοση ποινικών ευθυνών σε διοικούντες την ΕΡΤ κατά το πρόσφατο παρελθόν δεν έχει φωτίσει έως σήμερα όλες τις πτυχές του διαχρονικού αυτού σκανδάλου, ενώ οι πειθαρχικές ποινές-χάδι που επιβλήθηκαν σε εμπλεκόμενους υπαλλήλους λειτούργησαν ως ιδανικό κουκούλωμα της υπόθεσης.\r\n\r\nΤην ίδια στιγμή ο Ελληνας φορολογούμενος περιμένει ακόμα πειστική απάντηση από επίσημα χείλη για τα έργα και τις ημέρες της ΕΡΤ, χρηματοδοτώντας με συνέπεια όλα αυτά τα χρόνια τους φουσκωμένους προϋπολογισμούς της.\r\n\r\nΠαράνομες προσλήψεις και υπερβολικές αμοιβές στην ΕΡΤ καταγράφονται στο πόρισμα του Ιουλίου 2010, με τον όρο «Εξωτερικός Συνεργάτης» να ταυτίζεται με την πορεία της κρατικής τηλεόρασης τα τελευταία χρόνια.\r\n\r\nΤο 2007 απασχολούνταν στην ΕΡΤ, πλέον των μονίμων υπαλλήλων της, 1.017 εξωτερικοί συνεργάτες, ενώ το 2008 προσελήφθησαν 1.389 συνεργάτες, στοιχίζοντας στην εταιρεία 25.567.599 ευρώ, εκ των οποίων έλαβαν 8.445.505 ευρώ 113 άτομα. Δηλαδή το 8% των συμβασιούχων έλαβε ως αμοιβή το 33% του συνολικού κόστους.\r\n\r\nΤο αντίστοιχο νούμερο για το 2009 ήταν 1.195 συμβάσεις μίσθωσης έργου, με τις συνολικές αμοιβές να ανέρχονται σε 25.518.425 ευρώ, εκ των οποίων 125 άτομα έλαβαν 8.928.342 ευρώ. Δηλαδή το 10% των συμβασιούχων έλαβε ως αμοιβή το 35% του συνολικού κόστους.\r\n\r\nΣτο πόρισμα αυτό περιλαμβάνεται και ο κατάλογος με τους καλύτερα αμειβόμενους δημοσιογράφους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στη λίστα των συμβάσεων άνω των 40.000 ευρώ ετησίως, οι μηνιαίες αποδοχές εξωτερικών συνεργατών της ΕΡΤ τη διετία 2008-2009 κυμάνθηκαν μεταξύ 3.500 ευρώ και 65.000 ευρώ.\r\n\r\nΟπως συνάγεται από την έκθεση, ο τομέας ενημέρωσης και ψυχαγωγίας είχε την τιμητική του, με τους εξωτερικούς συνεργάτες της ΕΡΤ να αποτελούν μακράν την κορυφή της μισθολογικής πυραμίδας της εταιρείας. Σε αυτό το πλαίσιο, χαρακτηριστικά παραδείγματα το έτος 2008 ήταν η Σεμίνα Διγενή, λαμβάνοντας το ποσό των 398.950 ευρώ για έξι μήνες, με τους Βασίλη Λυριτζή και Δημήτρη Οικονόμου στη δεύτερη θέση των υψηλότερα αμειβόμενων με 450.000 ευρώ έκαστος τον χρόνο.\r\n\r\nΠιο πίσω ήταν η Πόπη Τσαπανίδου, με 277.831 ευρώ ετησίως. Το φράγμα των 150.000 ευρώ πέρασαν οι Μπήλιω Τσουκαλά, με ετήσιες αποδοχές 176.400 ευρώ, Αννα Παναγιωταρέα, με 157.680 ευρώ, Πηνελόπη Γαβρά με 150.840 ευρώ και ο Μιχάλης Κεφαλογιάννης, με 150.000 ευρώ. Την ίδια χρονιά ο Γιάννης Πολίτης λάμβανε 144.000 ευρώ, η  Ειρήνη Νικολοπούλου 140.160 ευρώ, ενώ ο Στέλιος Κούλογλου προσέφερε τις δημοσιογραφικές του υπηρεσίες αντί 95.462,70 ευρώ το εξάμηνο.\r\n\r\nΤο 2009 υπήρξαν μικρές μεταβολές στις αμοιβές κάποιων από τα γνωστά ονόματα της ΕΡΤ εκείνη την περίοδο, ενώ η πλειονότητά τους παρέμεινε στα ίδια επίπεδα αποδοχών. Ειδικότερα, το δίδυμο Λυριτζής -Οικονόμου έλαβε 342.000 ευρώ ο καθένας, ενώ στην Πόπη Τσαπανίδου καταβλήθηκαν 257.030 ευρώ.\r\n\r\nΑμετάβλητες παρέμειναν οι αποδοχές των Τσουκαλά και Γαβρά, ενώ τα ετήσια εισοδήματα της Ειρήνης Νικολοπούλου από την ΕΡΤ ήταν της τάξης των 133.152 ευρώ. Λίγο κάτω από τα 150.000 ευρώ συναντάμε την Αννα Παναγιωταρέα, με 149.796 ευρώ τον χρόνο, όπως επίσης και τον Τέρενς Κουίκ, με 136.800 ευρώ, με το ίδιο ακριβώς ποσό να καταβάλλεται στον Γιάννη Πολίτη, ενώ ο Χρίστος Βασιλόπουλος για απασχόληση 8 μηνών έλαβε το ποσό των 126.000 ευρώ.\r\n\r\nΟπως σημειώνεται, η σύναψη των συγκεκριμένων συμβάσεων και ο καθορισμός των αμοιβών τους γινόταν, όπως επί λέξει αναφέρεται στο πόρισμα, «κατ’ ουσίαν με απευθείας αναθέσεις και διαπραγματεύσεις, χωρίς η ΕΡΤ να απευθύνεται με δημόσια πρόσκληση στην ανοιχτή αγορά, γεγονός που ενδεχομένως θα συμπίεζε και τις αμοιβές των ανωτέρω εξωτερικών συνεργατών».\r\n\r\nΟλα αυτά λάμβαναν χώρα, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, παρότι από το 2005 είχε συμφωνηθεί μεταξύ ΕΡΤ και εργαζομένων να περιοριστούν οι αναθέσεις εκτέλεσης έργου, καθώς από το 2004 είχαν μετατραπεί οι συμβάσεις 1.498 υπαλλήλων σε αορίστου χρόνου.\r\n\r\nΜάλιστα, όπως προέκυψε από τον έλεγχο, σε αρκετές περιπτώσεις συμβάσεις εξωτερικών συνεργατών ανανεώνονταν παράνομα, ενώ παρανόμως συνοδεύονταν και από αντίστοιχες αυξήσεις αμοιβής. Κατά το ίδιο σκεπτικό, δεν έγινε από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΡΤ για 155 άτομα, κατά παράβαση της νομοθεσίας, η απαιτούμενη τρίμηνη διακοπή μεταξύ των διαδοχικών συμβάσεων.\r\n\r\nΜάλιστα οι γενικοί διευθυντές και διευθυντές που εισηγούνταν την υπογραφή των παράνομων αυτών συμβάσεων βεβαίωναν ότι τηρούνται οι προβλεπόμενες από τον νόμο διατάξεις.\r\n\r\nΠέραν όμως από τους υψηλόμισθους εξωτερικούς συνεργάτες, παρατηρήθηκε το φαινόμενο αναφορικά με τους συμβασιούχους κάτω των 3.000 ευρώ μηνιαίως ότι δεν ήταν δυνατόν να διαπιστωθεί το συγκεκριμένο έργο για το οποίο χρειάζονταν οι υπηρεσίες τους.\r\n\r\nΟσο για τα βιογραφικά των προσλαμβανόμενων, αυτά δεν αξιολογούνταν καν από την αρμόδια επιτροπή, αφού αρκούσε η διαβεβαίωση του διευθυντή ή του γενικού διευθυντή για τα προσόντα των απασχολούμενων! Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τις καταστάσεις μηχανογράφησης των μονίμων υπαλλήλων της ΕΡΤ, η διοίκηση είχε δώσει άδεια σε εκατοντάδες εργαζομένους να έχουν παράλληλη απασχόληση. Πρόκειται για 371 μόνιμους υπαλλήλους το 2008 και 398 συναδέλφους τους το 2009.\r\n\r\nΠαράνομα μπόνους\r\n\r\nΤο ίδιο πόρισμα κατέδειξε ότι η διοίκηση της ΕΡΤ υπήρξε ιδιαίτερα γαλαντόμα προς συγκεκριμένους εργαζομένους της εταιρείας, αφού την τριετία 2006-2008 τους κατέβαλε παράνομα ως μπόνους 2.329.867 ευρώ. Ειδικότερα, το 2006 χορηγήθηκαν ως χρηματική αμοιβή 1.450.753 ευρώ σε 215 εργαζομένους, το 2007 δόθηκαν 168.460 ευρώ σε 53 εργαζομένους και το έτος 2008 καταβλήθηκε το ποσό των 710.654 ευρώ σε 134 εργαζομένους.\r\n\r\nΑποδέκτες των χρημάτων αυτών ήταν εντεταλμένοι σύμβουλοι, γενικοί διευθυντές, προσωπικό ειδικών θέσεων, δικηγόροι και υπάλληλοι αορίστου χρόνου. Τα μπόνους αυτά χορηγήθηκαν χωρίς να αναφέρονται σε εξαιρετικές πράξεις των υπαλλήλων, σχετικές με την άσκηση της υπηρεσίας τους, αλλά σε ενέργειες τρέχουσας φύσης που περιλαμβάνονται στην άσκηση των υπαλληλικών τους καθηκόντων.\r\n\r\nΣτην κορυφή του σχετικού πίνακα φιγουράρει το όνομα του τότε εντεταλμένου συμβούλου Γιώργου Χουλιάρα, που έλαβε 93.500 ευρώ μπόνους επειδή, όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο, «συνέβαλε τα μέγιστα στον συντονισμό των τομέων εκείνων της εταιρείας που εποπτεύει», καθώς και 18.454 ευρώ ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου.\r\n\r\nΤο ποσό των 43.800 ευρώ ως μπόνους, αφού «συνέβαλε στα μέγιστα στην εύρυθμη λειτουργία του τομέα ευθύνης του» έλαβε και ο τότε γενικός διευθυντής ραδιοφωνίας, Αντώνης Ανδρικάκης, πλέον των 20.838 ευρώ ως μέλος επιτροπής και διοικητικού συμβουλίου.\r\n\r\nΑνάλογες αμοιβές επιβράβευσης του έργου τους καταβλήθηκαν σε όλα τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρείας, ενώ μικρότερα ποσά δόθηκαν, μεταξύ άλλων, σε ηλεκτρονικούς, ηχολήπτες, εικονολήπτες, διοικητικούς, καθώς και σε τρεις γραμματείς του προέδρου της ΕΡΤ, λόγω του ότι «απέδωσαν αποτελεσματικά στην εύρυθμη λειτουργία του γραφείου προέδρου»!\r\n\r\nΚρίσιμο είναι το γεγονός ότι τα ποσά αυτά δεν γίνονταν γνωστά στο υπόλοιπο προσωπικό της εταιρείας, όπως επιβάλλεται από τις αντίστοιχες διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού της ΕΡΤ.\r\n\r\nΜάλιστα, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, στην πλειονότητα των υπαλλήλων που λάμβαναν μπόνους «παρατηρείται σημαντική σώρευση των χρηματικών αμοιβών με πρόσθετες αμοιβές, αμοιβές για υπερωρίες, υπερεργασία και εξαιρέσιμα και αμοιβές για διάφορες επιτροπές».\r\n\r\nΕπιπλέον, χορηγήθηκαν αμοιβές σε 120 εργαζομένους της ΕΡΤ Α.Ε. για την επιτυχή διεξαγωγή του διαγωνισμού Eurovision Αθήνα 2006, ύψους 460.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα σχεδόν το σύνολο αυτών των εργαζομένων, όπως προέκυψε από τη μισθολογική τους κατάσταση, αμείβονταν και με πρόσθετες αποδοχές.\r\n\r\n«Οι αμοιβές αυτές χορηγήθηκαν ενώ ο προϋπολογισμός της διοργάνωσης, στον οποίο δεν συμπεριλαμβάνονταν αυτές, ανήλθε στα 9.011.125 ευρώ από τα 5.500.000 ευρώ που είχαν αρχικά προϋπολογισθεί».\r\n\r\n\r\n\r\nΠαράνομες αναθέσεις\r\n\r\nΑπευθείας αναθέσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε εταιρείες που δεν είχαν καν συσταθεί, υπογραφές συμβάσεων μεταγενέστερων της τέλεσης του έργου που περιέγραφαν, ανεξήγητες υπερκοστολογήσεις δεκάδων χιλιάδων ευρώ και βεβαιώσεις εκ μέρους της διοίκησης ότι εταιρείες στις οποίες ανέθεταν δουλειές διέθεταν την απαραίτητη εμπειρία χωρίς όμως οι ίδιες να απασχολούν ούτε έναν εργαζόμενο!\r\n\r\nΑυτά τα πραγματικά απίστευτα διαπίστωσε ο έλεγχος τον Φεβρουάριο του 2011 για τα πεπραγμένα της διοίκησης αναφορικά με το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 2006 και τη χριστουγεννιάτικη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής την ίδια χρονιά, αναθέσεις μη σύννομες, κατά το σχετικό πόρισμα.\r\n\r\nΕιδικότερα, ο τότε εντεταλμένος σύμβουλος της ΕΡΤ, Γιώργος Χουλιάρας, και ο τότε διευθυντής παραγωγής, Περικλής Παπαδημητρίου, υπέβαλαν στην αρμόδια Διεύθυνση Προμηθειών της κρατικής τηλεόρασης τις προσφορές τριών εταιρειών παραγωγής για τη διοργάνωση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που, όπως αποδείχτηκε, είχαν κοινό εταίρο, χωρίς «όμως να προκύπτει αρμοδιότητά τους» για κάτι τέτοιο. Αν και όπως σημειώνεται ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΕΡΤ υπέβαλε την προσφορά της Bug Stage Α.Ε. στις 13-09-2006, «η εταιρεία δεν είχε καν συσταθεί όπως προκύπτει από το αρ. 3841 συμβολαιογραφικό έγγραφο σύστασής της με ημερομηνία 11-10-2006»!\r\n\r\nΗ εταιρεία αυτή άρχισε να υφίσταται ουσιαστικά από τις 30 Οκτωβρίου 2006, όταν καταχωρήθηκε στο μητρώο ανωνύμων εταιρειών, δύο ημέρες δηλαδή πριν από την έναρξη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης! Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η Bug Stage Α.Ε. πήρε τελικά τη δουλειά «σε περίοδο που η εν λόγω εταιρεία δεν είχε συσταθεί καν»!\r\n\r\nΣτο ίδιο πλαίσιο, ο τότε εντεταλμένος σύμβουλος και ο διευθυντής παραγωγής της ΕΡΤ βεβαίωσαν ότι η ανάδοχος εταιρεία διέθετε τόσο την απαραίτητη εμπειρία στον χώρο του θεάματος όσο και εξειδικευμένο προσωπικό σε διάστημα που η ίδια όχι μόνο δεν είχε συσταθεί, αλλά και «όταν τελικώς συστάθηκε δεν απασχόλησε κανέναν εργαζόμενο για το έτος 2006»!\r\n\r\nΕνδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι η επίμαχη σύμβαση υπογράφηκε 10 ολόκληρες ημέρες μετά το τέλος του φεστιβάλ, με αποτέλεσμα οι αντίστοιχες ποινικές ρήτρες να είναι άνευ ουσίας, ενώ «μη σύννομη» κρίνεται και η βεβαίωση παραλαβής του έργου από τον εντεταλμένο σύμβουλο.\r\n\r\nΟσο για το κόστος του φεστιβάλ, αν και βάσει των παραστατικών της Bug Stage Α.Ε. η εκδήλωση στοίχισε 183.689,68 ευρώ χωρίς ΦΠΑ και με το κέρδος 14% της εταιρείας να συμπεριλαμβάνεται, η ΕΡΤ της κατέβαλε το ποσό των 278.353,25 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, ή αλλιώς 94.663,57 ευρώ περισσότερα! Οσο για τη μη σύννομη απευθείας ανάθεση της χριστουγεννιάτικης συναυλίας της στο Μέγαρο Μουσικής στην ίδια εταιρεία,  η οικονομική ζημία της ΕΡΤ προσδιορίζεται στα 31.829,29 ευρώ.\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n«Πάρτι» στις μικτές παραγωγές\r\n\r\nΑτελείωτο πάρτι αποδεικνύεται, με βάση έκθεση τον Νοέμβριο του 2010, ότι στήθηκε στις μικτές παραγωγές της ΕΡΤ, καθώς δεν τηρούνταν ούτε στο ελάχιστο οι προβλεπόμενες διαδικασίες, με το κρατικό χρήμα να μοιράζεται απλόχερα δεξιά και αριστερά. Κατά τα έτη 2006 έως τον Απρίλιο του 2010 υλοποιήθηκαν 13 μικτές παραγωγές τηλεοπτικού προγράμματος, με τον έλεγχο να φέρνει στο φως ενδιαφέρουσες πτυχές του τρόπου λειτουργίας της κρατικής εταιρείας.\r\n\r\nΤην τιμητική τους είχαν τα τιμολόγια, που αναγνωρίζονταν και πληρώνονταν στους παραγωγούς από την ΕΡΤ χωρίς την προσκόμιση αντίστοιχων παραστατικών δαπανών!\r\n\r\nΣτην περίπτωση δε που τα παραστατικά προσκομίζονταν, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΡΤ τα αποδέχονταν παρά το γεγονός ότι δεν είχαν σχέση με οδοιπορικά έξοδα, είτε αποζημιώνονταν ήδη βάσει άλλων κεφαλαίων του κοστολογίου.\r\n\r\nΣτο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Κοστολογίου της ΕΡΤ υπολόγιζε την αμοιβή των εταιρειών παραγωγής και επί του προϋπολογισθέντος ποσού των οδοιπορικών εξόδων, με αποτέλεσμα να καταβάλλεται στον παραγωγό μεγαλύτερο ποσό από τη νόμιμη αμοιβή.\r\n\r\nΟσον αφορά στους παρουσιαστές των εκπομπών αυτών, με την πιο δαπανηρή να κοστίζει 35.800 ευρώ ανά επεισόδιο, αποδείχτηκε ότι υπήρξαν περιπτώσεις που δεν είχαν υπογράψει καν σχετική σύμβαση για τη συμμετοχή τους.\r\n\r\nΕπιπλέον, παρά τη ρητή απαγόρευση έμμεσης διαφήμισης, οι μικτές παραγωγές της ΕΡΤ είχαν μετατραπεί σε παροχή δωρεάν διαφημιστικού χρόνου σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα. Ξενοδοχεία, εστιατόρια, κρουαζιερόπλοια, προϊόντα και πάσης φύσεως υπηρεσίες και αγαθά μέχρι και φάρμακα έκαναν παρέλαση μέσα από τους τηλεοπτικούς δέκτες.\r\n\r\nΑποτέλεσμα αυτού ήταν να προκαλείται οικονομική ζημία της ΕΡΤ, καθώς αν οι συγκεκριμένες ενέργειες τιμολογούνταν σύμφωνα με τα ισχύοντα κοστολόγια περί τακτικής διαφήμισης, θα απέφεραν σημαντικά έσοδα στην εταιρεία. Το συμπέρασμα του ελέγχου είναι αφοπλιστικό:\r\n\r\n«Στις περισσότερες μικτές παραγωγές δεν κατατέθηκε τόσο στο μέσον όσο και στην παράδοση του τελευταίου επεισοδίου η προβλεπόμενη από τις συμβάσεις βεβαίωση εξόφλησης όλων των συντελεστών παραγωγής. Το γεγονός αυτό ενέχει τον κίνδυνο να πληρώνονται συντελεστές οι οποίοι αν και συμπεριλαμβάνονταν στο κοστολόγιο ουδέποτε απασχολήθηκαν στο πλαίσιο των συγκεκριμένων παραγωγών».\r\n\r\nΠηγή: Πρώτο Θέμα

Αφήστε το σχόλιό σας

σχόλια

Related posts